Followers

Monday, April 13, 2009

Kisah di suatu petang

Kisah 1

Si gadis berjalan pulang...
Berjalan menuju ke arah lrt...
Dalam perjalanan banyak yang dipikirkan..
Naik tangga satu per satu...
Hotak masih berpikir...

tiba-tiba....

"kak, ada 30 sen?"
"ha??" ..
soalan ditanya dengan lembut sbb si gadis kurang pendengaran sket ketika itu.

"kak, ada 30 sen?"
"Oooo... ada kejap yek.." sambel menyeluk saku beg dan mengeluarkan syiling..

"Nah....!"
"Terima kasih kak.." tersenyum kanak-kanak itu..

Sambel menunggu lrt tiba, si gadis berpikir sendiri lagi. Apa agaknya yang kanak-kanak itu akan buat dengan duit yg hanya 30 sen sahaja?

Sambel berpikir, sambel memandang sekeliling.
"eheh... bukan ke itu kanak-kanak tadi? Ooooo rupanya mereka tak cukup duit nak buat tambang...", terusik hati kecik si gadis.

Berpikir lagi si gadis, ooo apa la sangat duit sekecil itu klu nak dibandingkan niat yang suci ikhlas gadis itu. Si gadis sangat ceria, walau bantuan yang diberikan tidak seberapa tapi niat ikhlas itu yang penting. Alhamdulilah.. Senyum terukir dibibir..

~~~~~~~~~~~~~

Kisah 2

Lrt tiba.. Masuk la si gadis bersama penumpang lain ke dalam lrt..
Malas nak duduk, jadi si gadis memilih tuk berdiri sahaja. Memerhatikan gelagat anak-anak kecik berlari2an di dalam pewot lrt. Ooooo sungguh tidak selesa di mata si gadis. Alangkah bahaya nya perbuatan anak-anak kecik itu.

Si bapa & ibu hanya duduk memerhati sambel mulut si bapa becok menjerit2 nama anak-anak kecik itu. ermm.. Sekadar menjerit dari kejauhan??? Apa motifnya? Tidak kah tergerak si bapa untuk bangun dan menarek anak-anak kecik itu supaya duduk diam sahaja??? Ooo si gadis melihat si ibu. Mengeluh si gadis... si ibu hanya duduk diam di bangku. Adusss langsung x terdetik perasaan amarah kepada anak-anak kecik itu. Apakaah??? Apakah begini sikap para ibu bapa zaman skrg???

Ooo si gadis bukan nak mengondem cuma ermm pening melihat telatah anak-anak kecik yang x reti dok diam itu.. Adusss... Si gadis bukan la nak mengajar sesape tapi patut nya si ibu dan bapa kena la lebih prihatin ttg pandangan owang sekeliling.. Waktu lepas kerja harus la owang2 mcm si gadis perlukan suasana yang tenang lebih2 lagi bila berada dalam kenderaan awam seperti lrt. Ooooo bukan apa, sekurang2nya salah sorang dari ibu dan bapa kena la prihatin sket, jaga tingkah laki anak-anak mereka. Klu dedua nya jenis x amek pedulik??? ermm kowang pikir la sendiri...

Si gadis saket kepala hingga kini.. Perlukan rehat yang cukup...

Sekian kisah petang si gadis yang harap menjadi teladan anda sumer.

Nota Jemari: peringatan buat diri sendiri juga!



~AKO no one else~,

2 comments:

TiNiE said...

huhuhu...ko lum jumpa anak² aku ret. aku rasa kalau diorg naik lrt tu, gitula roman nyer. melainkan ko duduk dendiam dan monitor jer dari jauh, kalau tak, adala 2 jari mencubit peha mereka.

AKO said...

alahaiii ako x kisah sgt klu map pak reti nak 'jaga' anak2 derang.. ni ako tgk dedua buat dek ajer... alahaiiii.....

ako lak yg naik risau tgk... kot2 teremergency lrt tu, x ke haru, ha ms tu la klu anak tu terjatuh terluka, br nak risau.. ee xde makne nya dah taim tuh...