Followers

Saturday, July 11, 2009

Suratan Takdir - Bab 2

..kring! kring! kring!

adOOiii jam sape yg bising sangat ni?’, getus hati ku.
“amboi anak dara ni, bangun2 hari dah siang ni. Cuci muka tu kita bekfes sama2”

Aiyo, camne leh terlupa malam tadi kitorang menumpang kasih kat umah kak elly. Harus la gagahkan juga badan ni tuk bangun pagi. Karang tak pasal2 ada plak yang kena jirus ngan air panas. Kak elly tu bkn bole tengok owang bangun lewat sket. Bebelan dia mengalahkan mak aku.

“Laa apa tak bangun lagi tu? Cepat la, bukan hari ni kita dah janji ngan Jang dan Mok nak gi piknik.”

Alamak camne ako leh terlupa ni!

“Fara.. Fara.. bangun weii, kita nak gi piknik la arini.”
“Piknik?? Alamakkkkk….. eh aku masuk bilik air dulu”
“Hoitt……….. ako dah cop dulu ar.”
“Ala, apa kata ko gi sarapan dulu ye, bluwek”

Sementara di meja makan sudah terhidang beraneka jenis kuih serta nasi lemak. Kak Elly ni memang pandai masak. Jadi, memang tak rugi la klu kitorang melepak kat umah dia. Memang takkan putus makanan la gamaknya.

“Apa yang bising2 tadi tu?”
“Ala si fara tu la, bangun lewat alih2 potong line saya nak masuk toilet”
“Padan la ngan muka ko, yang ko terhegeh2 lagi kat katil masa akak kejutkan tadi sape suruh. Elok sangat la tu si fara masuk dulu.”

Ako hanya mampu tersengih je la.

Ngap!

“Bertuah punya anak dara, dengan tak gosok giginya, sedap je kuih tu masuk lam mulut ye. Ishh ish… dah dah gi gosok gigi dulu, mandi dan siap!”
“hehehhe tak tahan dah napsu makan saya ni kak. Sumer nyer nampak menyelerakan. Ye la ye la saya gi mandi dulu”

Ngap!

“---hoit!”

ehehehehhe….

Selepas sarapan, aku, fara, kak elly dan anak-anaknya terus bergegas ke Petronas area umah kak elly. Kelihatan Panjang dan Gemok sudah pun lama menunggu kedatangan kami.

“Eheh, ko nampak tak apa yang aku nampak?”
“Nampak apa Kak Elly?”, tanya ku.
“Tu, mamat yang dok berdiri sebelah Jang tu. Ensem kan mamat tu. Apa nama dia semalam?”
“Rizal la Kak elly. Wah seb baek la saya ni dah ada si Aboi tu kak, klu idak harus saya mengorat mamat Rizal tu. Eh, apa kata ko cuba ngorat mamat tu, Reena? Untung ko!”
“eeee x nak la ako. Tak sesuai gitu!”
“Ko jangan cakap tak nak tak nak, kang tau2 je ko ngan dia jadi kapel”

hahahahahahaha…..

--------‘ooo gelak la kowang puas2. Suka la tu kena kan ako.’

Setelah bertegur sapa ngan si Jang dan Mok, kami meneruskan perjalanan ke tempat piknik.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sejuknya air di sini. Sekian lama tak menjejakkan kaki ke Air Terjun Kota Tinggi. Sangat nikmat. Kami mencari port melepak yang sesuai. Nampak gaya Mok dan Jang sudah tak sabar2 lagi mau terjun mandi. Sementara ako, Fara dan Kak Elly sibuk menyediakan bekalan yang kami bawa dari rumah tadi.

“Weiii kowang, meh la mandi ngan kitorang ni. Air sejuk, segar dibuatnya.”
“Ha kejap lagi kitorang join mandi. Nak siapkan pape yang patut dulu.Nanti kowang juga yang meroyan tak dapat makan”

Ako dan Fara tersenyum antara satu sama lain.

“Reena, ko tolong belikan ABC kat gerai ujung sana tu. Tetiba mengidam pulak anak tekak akak nih.”
“Jom Fara, temankan ako kejap.”
“Eheh, ko pegi sorang aje la. Akak nak minta Fara tolong akak sediakan makanan ni. Lagipun setakat ABC tiga bungkus, konpom ko bole handle punya kan?!” hehehe
“Ye la ye la..” ako mengeluh dan berlalu pergi.

“Pakcik, bungkus ABC tiga”
“Tambah lagi satu bungkus, ye pakcik”

erkkk…..???

Ako ternganga.
Dia tersenyum.
Ako terdiam.
Dan kami tersenyum.

Bersambung…

2 comments:

Sis-Lin said...

impresif ko ret...dh bertambah watak dan idea yg menjd tu..teruskan,aku ikut dr belakang..hehehehe

AKO said...

Lin,
hahahhaa klu ada br la leh hapdet..
klu idak, terdampar sepi je la :p

aniwei tq ;)