MISI mengemas

Hari ahad...
Kan sedap klu dapat bangun lewat..
Tapi awal jam 7 pagi dah bersiap..
Kena amek 'pembantu' kat LRT Sentul.

Hari ni adalah sesi gotong-royong mengemas rumah.
Aiyooo.... fening kepala ako nak kasi setel segala daki kat dalam umah nih.
Memang klu buat sowang-sowang, tak tahu la nak start dari mana.
Alhamdulilah, ada juga yang sudi menolong menyelesaikan misi mengemas ni.

Dari satu bilik ke satu bilik.
Ini bukan kemas sket-sket.
Ini bukan sekadar vacuum dan mop.
Ini adalah misi mengemas secara menyeluruh.
Harus daki-daki di celah-celah, di ceruk-ceruk kena sental sampai putih.

Kisahnya ini bakal menjadi bilik pengantin.
Tapi cuba kowang tengok dah macam tongkang pecah.
Naik pening dibuatnya.
Mahu pengsan pun ada juga.

Klu dibiarkan memang sampai ke sudah tak berkemas.
Maka, hari ni ako paksa rela sumer orang untuk membuat sesi kemas-mengemas satu rumah!!

Eeee saket mata kan?!
Tu baru sket..
Separuh ako dah buang...
separuh ada lagi menunggu untuk dipunggah macam tu..

Bilik belakang ni pun terlibat sama.
Katil-katil 'bujang' sumer terpaksa dibuka..
Sebab nak masuk kan katil 'kelamin' plak.
Rindu nya bilik belakang nih...
Oooo..... dulu bilik tu ako kongsi ngan mama ABIN.
Pas dia kawen takkan ako nak tido sowang2 kat bakang.. oo tarak bani weii...
Maka, ako telah berpindah secara 50% ke bilik depan.
Sejak bilik depan ako sudah qonquer, maka ako dipaksa untuk mengosongkan bilik di belakang. Gurlpppp... adussss banyak nostalgia kat bilik tu. Pasni terpaksa ubah haluan.

See..... kosong sudah bilik bakang!!

Seb baek la ako ada pembantu.
Sangat-sangat bersyukur kerna dia banyak membantu dalam soal pembersihana secara menyeluruh. Terima kasih kat Sumi.. Lenkali leh minta tolong lagi.

Tapi yang ako tak tahan tu... aiyooo tak pernah-pernah ako kasi cuci satu dapur macam tu sekali. Paling-paling pun ako akan sapu dan mop saja. Erkkkk mulanya ada la sket keraguan. ye la dok pikir gak, buatnya tak kering dapur ako tu, tak ke kes naya. Jenuh plak ako nak cari mesin pengering. PAP!!!

Tapi setelah beberapa jam, maka dapur ku kelihatan putih berseri kering dan berkilat!!
Wah impresif sungguh!!!
Memang kelassss la kak sumi buat keje.
Harus lepas ni ako colik dia lagi bulan enam nanti.

So sesi mengemas selesai .. erkk sewaktu entry ni di publish, masih belum selesai lagi..
Ok laaa mahu tolong mana2 yang patut, kejap lagi ada urusan penting harus diselesaikan.

,u>Nota Jemari: saket pinggang, sape mahu urut nih?
Share:

8 comments:

  1. Sumi,

    berapa anda cas??

    huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. brapa RM lah ko byr itu sumi?
    rumah haku pun kena kemas gegila ar. mcm tongkang pecah sudah..

    ReplyDelete
  3. wanie n mya,

    slalu ako bg rm50 je tp sbb tadi kena kemas seluruh rumah, so ako bg lebih sket la :-)

    ReplyDelete
  4. aduhai...byk tul tu..klu bt sorang...leh pengsan gitu...

    ReplyDelete
  5. ch@,
    erkk gi sengsorang taaakootttt

    Has,
    tahu takpe.. mmg klu buat sengsorang jwab nya x buat langsung la hehe

    ReplyDelete
  6. waa kemas2 ni ade makne ke kak? ;)

    ReplyDelete
  7. aa ada... tapi ku awak datang tolong kemas lagi afdal hehe :p

    ReplyDelete

Penafian @ Pemberitahuan

Blog ini hanya blog personal, hanya cerita tentang diri, family & kengkawan AKO. Tiada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang telah tiada.

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di Ako Tetap Ako's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada Ako Tetap Ako's blog.

Sebarang komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Sekian terima kasih.