Followers

Monday, March 28, 2011

Luahan Hati

Ye ye entri kali ni berbaur luahan hati gitu.
Sila jangan amek pedulik bahasa, tuturcara mahupun isi kandungan dalam entri ni. Sekadar meluahkan apa yang terbuku di hati sahaja. Lagipun perlu ke ada yang pedulik atau amek kisah atau terasa hati dengan apa jua yang bakal dibaca kelak? Dan perlu ke ako pikirkan perasaan dan menjaga hati owang lain untuk menyiapkan entry 'luahan hati'??

Ah lantak!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Luahan 1
Ako ni dah la takde MAK.
Takde BAPAK.
Yang tinggal adik badik yang berempat je pung.

Kakak dah kawen so konpom dah ada kehidupan sendiri.
Adik pompuan pun dah kawen.
Duduk plak kat nun jauh kat selatan sano.
Itupun sebab dia mengajar kat MRSM Batu Pahat.
Ye ye dia seorang guru di situ.
Adik laki yang satu, yang bongsu plak tu, pun dah kawen.
Sebab ako sowang je yang tinggal so buat masa ni dia stay ngan ako la kan.
Cuma sekarang ni dia terpaksa la balik duduk ngan mertua sebab bini nya tengah sarat mengandung. Tu pun sebab bini dia dah tak larat asyik kena 'petang sickness' gitu. So derang amek keputusan nak menetap kat sana buat sementara waktu sampai baby kuar.

Adik pompuan ako plak nak bersalin dah.
Anak kedua.
Sebabkan nnt urusan kat spital, tambah plak spital kerajaan mcm strict sket tak bagi budak-budak masuk, maka dimintanya ako datang ke BP untuk menjadi babysitter kepada anak sulungnya sementara waktu. Kira kan, klu dia dah warded dan berada kat spital, so anak dia yang sulung tu nanti duduk dengan ako la. Sebabkan mertua dia pun tengah tak sihat, so mcm payah la nak minta ulang alik tolong tengokkan cucu dia yang satu tu.

So, salah ke klu ako jadi babysitter???
Salah ke ako tolong adik sendiri sementara dia tengah memerlukan pertolongan kan?

Tak paham kenapa isu ako jadi babysitter ni seolah-olah macam satu lawak bagi sesetengah owang?? Klakar sangat ker?? Kenapa, tak caya ke??
~~~~~~~~~~~~~~~~~

Luahan 2
Ermm... Kamu sudah berubah!
Sangat-sangat banyak.
Perubahan kamu sangat mendadak.
Mungkin kamu tidak perasan tapi ketahui lah owang sekeliling pasti perasan akan perubahan itu.

Klu owang sekeliling tidak perasan, mungkin kami perasan sebab kami teman kamu! Pasti, klu tak banyak pun, sedikit perubahan je sudah buatkan kami rasa kelainan.

Ako pasti rasa kekok bila sesuatu itu berubah dengan mendadak.
Maaf ya andai rasa kekok itu keterlaluan.

Rindu kamu yang dulu!
Ya, mungkin kamu perlukan perubahan itu untuk kebaikan kamu.
Cuma rasa ketidakeselesaan sedikit bila perubahan yang berlaku datangnya dari kamu.

Argghh kadang-kadang ako takmoh terlalu memikirkan perubahan itu tapi mungkinkah ako yang terlalu sensitif??
~~~~~~~~~~~~~~~

Luahan 3
*sigh

Ni khas untuk awak.
Ghase nya awak tahu sape awak.

Eee geram tau, bila oghang dok sibuk nak bercerita, awak cam nak tak nak je dengar!!
Bila oghang buka satu topik, awak macam dengar 'masuk tinger kanan, kuar tinger kiri'.
Abih tu, kang klu diam membisu je, jadi buhsan plak.
Mencik betul laa!!

Sudahnya, oghang je arr yang dok layan citer awak.
Errmmmm....
Boleh tak lepas ni, sila dengar dan bagi respon x kira la apa jua luahan atau topik yang kuar dari mulut oghang??!!

BOLEH tak???
Awak dengar tak ni, oghang jerit, "BOLEEEHH takkkk??!!!"
~~~~~~~~~~~~~

Luahan 4
Ada sebulan je lagi masa yang tinggal.
Jadi kira dalam 30 hari ni je lagi, ako bole berbicara dengan dia.
Bicara apa jua. Tapi lebih kepada mengadu.
Selepas 30 hari ni, ako kira ako dah x berpeluang lagi dah.
Sebab konpom lepas tu dia hanya akan dengar aduan dan luahan sang suami je.

Arrghhhh takot!
Siyes, taakoott sangat!
Takot, lepas ni ako dah takde tempat nak mengadu.
Dan paling takut, lepas ni dah takde teman nak diajak beronggeng.

Bila kita sunyi,
bila kita keseorangan,
time ni la owang sekeliling dok sibuk soh kita cari teman.
Bukan takat teman biasa tapi teman sehidup semati.
Eeee x moh ako cari teman SEhidup SEmati.
Sebab apa?
Sebab bila sebut SEhidup, SEmati makna nya hidup dan mati sowang2.
Hahahahhaa..... Apa tak nya bila kita sebut 'se' makna nya satu.
So Satu hidup, satu mati.
Gurlpp lagi arr bughok lak bunyinya.
Eh ni cikgu ako yang terangkan dulu tau masa skolah.

Isshh.... bukan arr takmoh cari teman.
Abih, klu 'teman' pun x moh cari kita, nak wat camne kan?!
Kadang-kadang ako suka pepatah camni,

"SINGLE is SIMPLE,
DOUBLE is TROUBLE" ...

Sementara ni ako pegang je la dulu pada pepatah yang satu tu.. hhehe..
Sok, klu ada yang sudi nak hapuskan pepatah tu dalam kepala hotak dah hati ako, ako buang je la nanti k.

Jadi, wat masa ni sila lah jangan asyik dok tanya soklan-soklan yang tak relevan didengar dek tinger dan dipikir dek akal ako ye!!

Klu nak owang RESPEK kita,
kita pun kena lah juga RESPEK owang lain.
Tak gitu?! *wink

Nota Jemari: .. ako jenis x amek kisah.. ako jenis x banyak cakap. Tapi bila tahap kesabaran dicabar, ako pasti melenting jua!!

4 comments:

Erin-mummy Marsya Qistina + Marissa Qaisara said...

saya nak komen on Luahan no 3. - Saya selalu terkena situasi camni...terus terang sy ni seorang pendengar yg baik la..(eceh) bukan nak puji diri sendiri..tp mmg suka jadi pendengar kpd setiap permasalahan org lebih2 lagi kalau kat ofis la kan...tp kan bila ku yg ada problem... nak cari someone yg boleh diluahkan apa yg kita rasa... jgn harap la ada yg nak mendengar dgn bagi sepenuh tumpuan... mcm ret ckpla... ibarat masuk tinger kanan kuar tinger kiri... hmm..sabar jelah..next time, aku pun x nak susah payah tadah telinga aku lah jadi counselor x berbayar...sekian ;)

AKO @ retna said...

Erin,
mmg geram kan klu org x moh dgr luahan kita... rs nak menangis je kan..

Anonymous said...

Luahan 1 : aku lagi ler... da lbh dari babysitter. anak buah aku yg sul0ng, salu tnya 'nape makl0ng bukan mama kakak?' peh! aku nk rasa bangga atau rasa kecewa? hehehe. aku pat0t da jd mama kan skang? uwwaaaa!

Luahan 2 : perubahan itu perkara biasa. tak semua org akan sama sampai bila2. es0k lusa, pasti ada yg mengeluh.. ada yg perasan... kita pn akan berubah beb.. hehe

Luahan 3 : pendengar yg baik sebenarnye semakin pupus. percaya laaa... ngee~

Luahan 4 : aku l0m nk kawen. meh ar ngadu ngn aku.. meh ar.

sekian,
ko rasa, sape AKU?
hehehe

AKO @ retna said...

Cik Fara,
KOnpom, sahih dan pasti ako kenal sape ko! hahaha...

ok la ok la ako terima sume alasan2 ko kat atas tu...

*malas nak argue dah :p