Followers

Thursday, July 7, 2011

Pancung sampai MATI!

Makkah: Encik Abdallah bin Said Al-Bishi mewarisi kerjaya ayahnya - tukang pancung bagi mereka yang dihukum mati di Arab Saudi.

Gambar: TIADA RASA BELAS: Encik Abdallah, dengan pedang bernama 'Sultan' yang digunakan bagi memenggal kepala pesalah, berkata tukang pancung tidak boleh berasa belas terhadap orang yang akan dipancungnya. -- Foto tempointeraktif.com

Beliau antara tukang pancung paling masyhur di negara itu.

Stesen televisyen Lebanon, LBC TV, pernah menyiarkan wawancara khas dengan Encik Abdallah pada 4 November 2006.

Tukang pancung seperti Encik Abdallah yang bertugas mencabut nyawa pesalah, termasuk warga Indonesia, Ruyati Satubi, yang dipancung baru-baru ini.

Pelaksanaan hukuman mati itu dijalankan di kota Makkah dan mencetuskan bantahan di Indonesia.


Ruyati, 54 tahun, disabit kesalahan membunuh majikan perempuannya dengan pisau potong daging.
Encik Abdallah memulakan tugas pertamanya pada 1991, seminggu setelah ayahnya meninggal dunia.
Beliau berusia 32 tahun waktu itu. Pada hari pertama bertugas, beliau memancung tiga orang.

Pedang bernama 'Sultan' warisan ayahnya itu melengkung seperti bulan sabit dan panjang setengah meter.
Encik Abdallah mengaku gugup saat pertama memenggal kepala orang.

'Setiap orang akan gugup ketika memulakan pekerjaan baru kerana takut gagal,' katanya.
Beliau mengaku telah memancung lebih 100 kepala.
Semasa kecil, Encik Abdallah pernah menyaksikan ayahnya memenggal kepala seorang pembunuh di depan gerbang Raja Abdul Aziz.

Beliau mengikuti ayahnya menjalankan tugas kerana ingin melihat organ pencernaan, sebagaimana dipelajari di sekolah. 'Namun, yang saya lihat ialah kepala manusia melayang. Dari lehernya darah mengalir seperti telaga. Cukup dan saya tak tahan lagi,' ujarnya.

Malamnya, beliau susah tidur dan bermimpi ngeri.
Arab Saudi mengenakan hukuman pancung ke atas pesalah kes bunuh.
Hukuman itu biasanya dibatalkan jika keluarga mangsa memaafkan pesalah, yang diharuskan membayar diyat (wang pengganti) yang ditetapkan keluarga mangsa.

Menurut ahli psikologi daripada Kementerian Dalam Negeri Arab Saudi, Dr Turki Al-Atyan, syariat Islam memerintahkan hukuman mati dilaksana dengan cara memenggal kepala, bukan gantung atau tembak.

Bagi memuluskan tugasnya, Encik Abdallah memakai hanya pedang buatan Jowhar yang dibuat dari besi keras agar tidak mudah patah dan memang khusus bagi memancung kepala.
Jowhar sebuah kota kecil di Somalia, sekitar 90 kilometer sebelah utara ibu kota Mogadishu.

Ayah tiga anak itu berkata beliau tidak berasa apa-apa perbezaan ketika memancung pesalah lelaki atau perempuan. Bahkan, beliau mengaku pernah memenggal kepala temannya yang dikenakan hukuman mati.
Selain memenggal kepala, Encik Abdallah melaksana hukuman potong tangan atau kaki. Pesalah potong tangan dibius dulu. Encik Abdallah berkata syarat utama menjadi tukang penggal ialah seseorang itu tidak boleh berasa belas terhadap orang yang akan dipancung.

'Jika saya kasihan akannya, dia akan menderita. Apabila hati ini berasa kasihan, tangan bakal gagal,' katanya. -- Agensi 

Nota Jemari: KLu kat MALAYSIA???? ermm.......... 

4 comments:

AdanyaKauUntukku said...

algojo lah ni ye..
sangat ngeri kan
sedangkan tgk org kena sebat terkencing2 pun ila nangis..

ni kalau tgk org kena pancung
huwaaaaaaaaaaaaaaaaa...

tapi dah tu tugas dia
dan pesalah harus di hukum....

AKO @ retna said...

kan..
tapi isskkk. ngeri bila baca..
klu tgk dgn mata sendiri lagi ar bertambah ngeri!!

Intan said...

Kalo buat kat Mesia? Hmm... antara yg kena pancung terdiri dari kalangan VVIP & pak menteri... huhuhu.. statement kontreversi ni... ahak ahak...

AKO @ retna said...

wopppssssss :p