Followers

Friday, June 26, 2015

Bila JEMAH-JEMAH pergi bercuti ke Bukit Fraser (Part 2)

Sabtu, 30 Mei ....



Good morninggg Fraser Hill!!
Kabus pagi tapi takde la sejuk sangat.

Malam tadi kan tido lambat, tapi alhamdulilah awal juga kami semua bangun.
Gotong royong siapkan breakfast untuk sumer jemahs dan anak-anak.
Sarapan yang simple-simple aje.


Tengok tu, simple je bekfes nya tapi budak tu sangat teruja ahahha :p


Kita kasi isi perut dulu, lepas tu baru kita 'bekerja' sekuatnya :p


Dah makan kan?
Dah kenyang kan?
Ha moh la kita bekerja untuk menyiapkan sajian untuk makan tengahari pulak.

Wah ... baru bekfes dah sakan nak masak tuk lunch?!!
Bagusss derang ni ... 

Di mana ako???
Ako adalah membuta di dalam bilik ... muahahahaa .... 


Mereka yang tak sudi nak merasa air tangan kami ....
Nasi lemak dan roti canai menjadi pilihan ... 
sob... sob ... 


Anak-anak yang gumbira bermain sebelum mandi. :p


Bila dah mandi, ayoh la kita berposing pulak ..... :D


Layan kan ajer  ...


Sementara para 'ibu' tengah memasak, moh kita melilau melihat persekitaran lokasi penginapan kami. Rumah rehat Banglo tempat opis kita.
Sangat mencabar nak ke situ tapi bila dah sampai sangat mendamaikan.
Memang khas untuk rehat semata-mata.
Tapi kesian plak para 'ibu' tengah bertungkus lumus menyiapkan hidangan tengahari kan... Oppssss!!


Curam juga nak masuk ke kawasan resort ni.


Untuk korang yang nak datang beramai-ramai tu, (ni ako tuju kat beduak opis ako la ye), parking adalah sangat TERHAD, so pepandai la korang car-pool je la ye :p


Pemandangan mengHIJAU yang mendamaikan... tapi penuh dengan nyamuk la ye :p
Siyes memang cool je lepak kat luar ni.

Moh kita tinjau balik ke dapur, apa yang derang tengah buat agak nya ye :D


Dari tadi tak abis-abis lagi potong bawang nya kan muahahaa.... 
Nak masak apa la tu gak nya ye :p


"Belajar cara memotong daging ke tu dik shiqah oiii" :p

Pung pang pung pang mereka di dapur,


taaadaaaaaa terus dah siap!!!
Dah bole sapedekkk!!
Laapaarr, bertambah lapar bila dapat makan lauk-lauk hasil masakan para ibu yang lazat lemak dan berkrim, pasti disukai ramai hahaaha....

"Asal ako masih terngiang-ngiang sotong goreng tepung dan udang masak .......$^&%&^*^&*( arghhhh laaaaparrrr!!!"

Dah makan, jom la kita bergerak.
Gerak-gerak khas ..... sesi menikmati suasana di Fraser Hill pulak .....


Ekceli ada satu insiden berlaku masa hari pertama.
Kereta salah sorang jemah terbakar.
Nasib baik la takde insiden buruk ..
Alhamdulilah memasing selamat.

Jadi sebelum kita bersukaria, adalah patut kita menyelesaikan dahulu kisah insiden tersebut.
Terima kasih la kepada 'abang-abang jems' sekalian atas bantuan yang tak terkira dek kata.
Dan juga terima kasih pada abam polis aka mekanik kat situ.
Tanpa beliau, belum tentu kami dapat selesaikan masalah insiden tersebut.
Laaapppp u la abam polis..... *arghhh rindu plak tetiba kat abam polis .. hahaha*

.: Ini lah keluarga besar jemah-jemah sekalian:.

Lokasi pertama yang dituju adalah menunggang kuda.


Waktu operasi adalah seperti tertera dalam gambar.
Memandangkan masa kitorang ke sana adalah pada hari Sabtu, maka dilanjutkan waktu operasi sehingga jam 7 malam.


Dari pintu masuk tadi, sila la menapak ke bawah ye.


Jalan la sampai jumpa tempat kuda ni. 


Pastu, sedia lah untuk membeli tiket.
Harga tiket --> RM8 (dewasa),  RM6 (kanak) , RM10 (1 dewasa 1 kanak)


Walau sekejap tapi tetap seronok...
Walau sekejap tapi tetap ngeri ...
Walau sekejap tapi tetap berdebar ...

Aishh ... memang tak jadi la nak bela sekor kuda...
Hahahaa.... baru naik satu pusingan dah rasa nak demam .... :p
Ako memang bukan pencinta haiwan.... sadiss....


Lepas menunggang, kita pegi memanah pulak ye.
Yang ni memang aktiviti yang dinanti-nantikan.


Harga tiket RM10 untuk 10 anak panah.
Sebelum memanah, kita pakai dulu pad kat lengan tu ye.
Supaya nak elakkan dari kena lebam2 ... tapi tatap juga lebam2 kat tangan...



Ready semua???!!


Gaya mau lebih....
Walau tak seterror mana pun ....
Jadi la dua yang mengena daripada sepuluh anak panah....

OK kita stop dulu...
Masa dah time ni ...
Kita sambung minggu depan pulak ye  hahaa :p

Nota Jemari: baru nak feel klimaks kan....

Thursday, June 25, 2015

Bila JEMAH-JEMAH pergi bercoti ke Bukit Fraser (Part 1)

Assalamualaikum ....

Lama nya tak membebel kan.
Sebab kan masa sangat mencemburui ako, jadi ako terus kan aje la ke agenda bebelan ye.

Nak citer pasal jemah-jemah ni.
Tetiba je wujud grup jemahs ni haha.. 
Tak kisah la macam mana dia wujud kan.
Cuma nak bebel sket, aritu jemah-jemah tu pergi bercoti.
First time la kan jemah-jemah ni pergi holiday secara berjamaah.
Excited masing-masing.
Maka nya merancang la para jemah ni semua.

Pada mula nya plan nak berBBQ ikan pancingan di dusun kepunyaan 'abg jem' je.
Tapi lepas tu ada plak yang usul untuk ke Fraser Hills.
Memandangkan ako pun tak pernah jejak ke sana, setelah dibincang-bincang, bersetuju la para jemah untuk 'melancong' ke Bukit Fraser.


Dan bermula la pembahagian tugas-tugas dari booking resort sampai la acara masak-memasak.


.: Dah macam pelarian plak memasing dok berbincang di bilik 'rahsia' :.

Tarikh 29 Mei hingga 31 Mei menjadi saksi pendakian kami.
Di hari kejadian, tak disangka-sangka, ako terpaksa membuat 'kerja lebih masa' plak membuatkan plan asal kami terpaksa bertukar. 

Grup pertama bertolak seperti yang dirancang.
Grup kedua terpaksa menunggu ako setelkan kerja dahulu.
Lebih kurang jam 9:30 malam, grup kedua bergerak ke Bukit Fraser.
Sepanjang perjalanan mendaki, alhamdulilah tiada kejadian buruk berlaku kecuali terpaksa berhenti di tengah-tengah hutan gara-gara ada yang termuntah di dalam kereta. 

Kami semua 'selamat' tiba di lokasi rumah rehat tepat jam 1.30 pagi.


.: Bukti selfie dulu jam 2 pagi dengan baju opis masih di badan :.

Bila semua jemahs sudah berkumpul, maka bermula la sesi meriuhkan suasana di lokasi kejadian. Banyak tugas sedang menanti sebelum semuanya dapat melelapkan mata.


Gagah memasing menyiapkan bahan untuk perap memerap daging dan ayam, siang menyiang udang, dan yang sewaktu dengannya.


.: ada sesi luahan perasaan ke malam tu ye adik shiqah oii?! :p :.


Bila jam 3 pagi memasing tak tido lagi, semua pun jadi x keruan...
Pastu kita tido ke?
Tido???
Tido???


Hahhaaa takde makna nya, bebelan bersambung di dalam bilik tido pulak.
Memang kita semua kongsi bilik.
Bila dah ramai-ramai, konpom banyak citer nak diluahkan.
Sudahnya, jam 4.30 pagi baru memasing nak lelap. 

OK la dah cakap tadi MASA mencemburui ako ... 
Esok kita sambung lagi eh .... 

Nota Jemari: tergantung jepp.... :p