Followers

Saturday, May 16, 2009

Ako Tertipu

name aku Minah
aku ade balak
name balak aku Mat

kitorang dah lame kenal
dah lama saling sayang menyayang
kalo lepak same2 pon kadang2 dah naik bosan

tapi satu hari tu
kitorang keluar laa jalan2 macam biase
tapi aku terase lain macam sket
si Mat bawak aku pegi kedai emas
die nak beli cincin
hadiah untuk kakak die katenye

lepas tu die bawak pegi kedai baju pengantin
nak usha2 baju utk kakak die jugak katenye
aku pon ikut je laaa tapi si Mat beriyer tanye aku yang mane yang aku
paling suka

lpas tu, kitorang pegi kedai bunga
Mat beli sejambak bunga ros merah
pun untuk kakak die jugak katenye
aku pon malas laa nak tanye banyak2
same je jawapan die dari tadi

tak lama lepas beli bunga tuh
tibe2 Mat berenti..
die berdiri tegak memandang ke arah aku..
mukanya agak kemerahan
panas kot

tapi die senyum2..
dan tunduk memandang kasut sendiri
tibe2 die ‘go down on one knee’
maka secara automatik aku pon teringat laa lagu
avril, "i want to see you go down on one knee..marry me today…"

Mat memanggil nameku..

"Minah…"

sambil menghulurkan cincin dan bunga ros tadi
aku terdiam….
aku terpaku di situ…

perasaanku mula bergelora
sudah terbayang pelamin indah tempat kami bersanding
tiba2 terbayang keluarga dan anak2
tanggungjawab yang berat terhadap keluarga
sudah bersediakah aku…?

tetapi aku gembira
dalam tak sedar, airmataku mengalir perlahan di pipi
Mat masih tunduk…
die memanggil namaku lagi skali

"Minah…"

dalam tangisan kegembiraan aku menoleh ke arah Mat
dan pada masa yang sama juga Mat mendongak memandang ke arahku
mata bertentang mata..
Mat bersuara…

"Laaaa..ni apsal nangis2 nih?? Tetibe je..gile ape?? Dah laaa orang panggil banyak kali tak jawab.. tolong laaa pegang bende2 ni jap..aku nak ikat tali kasut nih..cepat laaa..panas nih.. ishhhh..susah btol orang sentimental nih…"

Dan aku pon meraung bagai nak gile. malunye aku!!!
hampeh ko Mat..bile nak masuk minang nih..??

Nota Jemari: ako hempuk je jantan mcm tu, kasi hilang stim gua mau sentimental..

6 comments:

SiS-lin said...

lainkali klu nk bercinta,jgn dgn mamat yg pakai kasut bertali..hampehhhh

AKO said...

wakakakaka camni kena cr mamat yg pakai sipar jepun je.. sennag :p

Mat Gebu said...

Hahahaha...kalau org asli depa masuk hutan berkaki ayam jeeee...sesuaii kah?

AKO said...

erkkk tang tu ek...
gurlpp.... yg tu ako no komen la mat :p

cepotet said...

kekeke.. kelakar ok cite ni. tergelak erni. hampeh nye mat.

kakak, lenkali tukar la nama kasik ngancam skit. huhuhu. :p

AKO said...

cepotet,
heheheh ala nama 'mat' ngan 'minah' kan dah mcm sinonim je,.. simbolik... ehhehe ok pe... :p

tapi kijam kan 'mat' tu.. huhu