BNM Muzium dan Galeri Seni dengan bangganya mengumumkan bahawa pada 15 Sept 2012, tiga lagi galeri kami kini dibuka kepada orang ramai. Galeri yang dinanti-nantikan Galeri Kanak-kanak, Galeri Kewangan Islam, dan Galeri Bank Negara Malaysia.

Berikut adalah coretan apa yang anda boleh harapkan dari 3 galeri baru dibuka:


Galeri Kanak-kanak (Aras bawah):

Disasarkan untuk kanak-kanak berusia 5-12 tahun, Galeri Kanak-kanak menyediakan permainan dan interaktif tangan-pameran untuk membantu kanak-kanak untuk memahami kepentingan wang dan perancangan dan pengurusan kewangan yang mantap.

Pasti perhatian kikir, 'Million Ringgit Terowong' terdiri kesemua empat siri wang kertas Malaysia yang terdiri daripada semua mazhab yang berjumlah lebih daripada RM1 juta dalam nilai.

Satu lagi kemuncak galeri ini adalah 'Pelaburan & Permainan Simpanan' yang menggalakkan keupayaan kanak-kanak untuk berfikir dan membuat keputusan mengenai membida bagi pelaburan yang mereka mahu ambil.



Kewangan Islam Galeri (Aras 1):

Galeri ini memperkenalkan dan memberikan gambaran perbankan dan kewangan Islam dari perspektif muzium. Ia menyediakan peluang pembelajaran yang berbeza kepada semua pelawat pada asal-usul dan pembangunan Kewangan Islam di Malaysia melalui skrin sentuh interaktif, video dan permainan. Kemuncak utama galeri ini adalah dunia interaktif digantung, memaparkan maklumat mengenai pembangunan kewangan Islam di seluruh dunia.



Galeri Bank Negara Malaysia (Aras 1):

Galeri korporat kami mencatat sejarah dan peranan Bank Negara Malaysia dalam pembangunan negara. Antara acara kemuncak galeri ini adalah Mesin penempaan syiling - di mana pengunjung dapat melihat dan belajar bagaimana syiling yang dicetak.

Tidak lupa anda boleh juga melihat 'Wang Kertas Pertama Dikeluarkan oleh Bank" dipaparkan. Lihat pembangunan ciri-ciri keselamatan dari yang pertama untuk terbitan terbaru, penandatangan yang berbeza, dan mazhab yang membawa identiti Malaysia yang unik dan imej kami.


Jadi apa yang anda tunggu? Bawa rakan-rakan dan keluarga anda ke BNM Muzium dan Galeri Seni hari ini dan meneroka semua 5 galeri yang terdapat di situ!

Kami mengalu-alukan maklum balas anda. Sila menandatangani Buku Tamu kami di kaunter Penerimaan atau menulis kepada kami di infomuseum@bnm.gov.my.


Waktu dibuka:
 Isnin hingga Ahad

Masa dibuka:
10:00-06:00

Yuran Kemasukan:
PERCUMA

Galeri dibuka:
Art Gallery (L3)
Numismatics Galeri (L2)
Bank Negara Malaysia dan Galeri Galeri Kewangan Islam (L1)
Galeri Kanak-kanak (GF)

Parking:
Tempat letak kereta yang mencukupi di LG4, LG5 dengan tempat letak kereta rata kadar bayaran sebanyak RM3

Muzium Cafe:
Menyajikan snek ringan dan minuman 8:30 pagi - 8:30 malam

Kedai Muzium:
Cenderamata dan Penerbitan Esklusif Bank Negara Malaysia, dibuka dari jam 10:00 pagi hingga 5:45 petang

Kemudahan keperluan khas:
Kemudahan kerusi roda disediakan dalam tandas, lif dan akses jalan

Nota Jemari: Meh la datang ramai-ramai, cuti sekolah pun nak dekat dah kan, cikgu-cikgu pun bole buat rombongan untuk anak-anak murid, pengiat seni bole menikmati pemandangan hasil lukisan pelukis-pelukis terkenal.

sumber: BNM Museum & Art Gallery