Pergi tak KEMBALI

Bulan ramadhan dah nak dekat. Tak lama lagi dah nak poser. Macam biasa, selalunya sebelum ramadhan tiba, kami musti akan ke kubur untuk bersihkan pape yg patut. Pagi ni ako bangun awal. Ooo sudah lama sebenarnya ako tak datang ke kubur 'mereka'. Ye ye sangat lama. Dan sebab pagi ni sudah ada yg mula bersore *sambel jeling kakak ako, oppsssss* maka meRAJINkan la diri ini untuk turut serta dalam xtvt mengemas kubur.

Ekceli derang yg rajin mengemas sumer nih. Ako sekadar memerhati di tepi. Tolong la juga sket2... heehe... Kubur arwah ABAH ni kena potong rumput2 kat atas tu. Kasi 'trim' mana2 yg patut. Ako suka tengok kubur arwah ABAH. Kemas je, heheh ater dah mereka giat usaha membersihkannya.

Kawasan persekitaran kubur arwah MAK ni agak serabut sket. Rumput panjang berjela. Itupun mereka sudah tebas kasi terang sket. Klu idak, ako pun x dapat bygkan betapa 'seram'nya persekitaran situ. Mengikut kata kakak ako, skrg ni org yg jaga kubur yg slalu kemas kawasan situ, dah x larat lagi nak wat keje2 berat. Klu ko nak soh mesin rumput2 yg panjang itu, ko kena byr mereka. Wah, bukan ke sepatutnya pihak jabatan agama islam yg akan sediakan perkhidmatan mengemas kawasan persekitaran kubur???

Mak, Abah,
Ramadhan datang lagi.
Pasti 'mereka' akan pulang ke umah dalam bulan yang mulia ni kan?!

Nota Jemari: perginya tak kembali
Share:

4 comments:

  1. ye mak aku sabtu lepas dh gi bersihan kubur, arwah2 atoh2 dn abah aku...huhuhu..

    mereka pasti dtg,sedekahkan byk2 al-fatihah waktu bln pose ni...

    ReplyDelete
  2. aha insyallah...
    sama2 la kita sedekah fatihah pada arwah kan :-)

    ReplyDelete
  3. Ingat Ret...doa dari anak yang soleh adalah segala-galanya bagi diorang...Semoga ko tabah melalui bulan Ramadhan ni tanpa diorang disisi...

    ReplyDelete
  4. Shida,

    Tengkiu.. insyallah :-)

    ReplyDelete

Penafian @ Pemberitahuan

Blog ini hanya blog personal, hanya cerita tentang diri, family & kengkawan AKO. Tiada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang telah tiada.

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di Ako Tetap Ako's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada Ako Tetap Ako's blog.

Sebarang komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Sekian terima kasih.