,

Volunteer : Shopping Trip

Ako tak pernah buat aktiviti sukarelawan. Eh rasa nya cam jarang sekali ako buat xtvt volunteer ni. Maka, sabtu lepas (10 Mac 2012), ako telah menjoinkan diri untuk xtvt sukarelawan kat opis ako. Program ni adalah anjuran bersama dari Generasi Gemilang (GG). Derang memang slalu buat xtvt-xtvt camni cuma sabtu aritu baru ako berkesempatan ikut serta.

Program ni khas untuk para ibu tunggal dan keluarga yang berpendapatan rendah.
Setiap mereka yang terpilih tuk join program ni dikehendaki menghadiri kursus "cara-cara menguruskan/membelanjakan wang.." lebih kurang la camtu tajuk kursus nya atau lebih specific Literacy Financial Programme (FLP). Klu tak silap ako derang kena pegi kursus ni selama sebulan. (erkk ako pun kurang arif sket pasal kusus yang satu ni)

So, lepas sebulan gi kursus, pihak GG dan volunteer opis ako bermurah hati akan sponsor derang sebanyak RM150 untuk derang soping. Dan untuk program kali ni, derang telah memilih penduduk di PPR Sri Pantai.

Tempat soping adalah di Giant Kinrara Puchong.


Para sukarelawan sedang di beri penerangan terlebih dahulu.
Tugas sukarelawan ni ekceli senang je.
Kowang diamanahkan untuk memegang wang RM150 sehingga urusan pembayaran selesai.

Dalam masa yang sama kowang bole juga bagi nasihat barang-barang yang perlu derang beli tapi keputusan nya tetap mereka yang akan buat.

Selain teman derang bersoping, kowang leh gak beramas mesra dengan keluarga mereka.


Antara mereka yang terlibat dengan program ni.
Mereka yang terpilih untuk bersoping ni sebab rajin menghadirkan diri ke setiap kelas kursus.
Ada lebih kurang 15 buah keluarga.

So setiap sukarelawan ditugaskan untuk menjaga satu keluarga.


Ini keluarga yang ako kena jaga.
Ako kira makcik ni seorang ibu tunggal bersama 3 orang anak.
Tapi kira dia beruntung juga la coz anak-anak dia dah besar panjang.


Jumlah yang mereka telah belanja kurang daripada RM150.
Ermm ako x pasti duit baki nya, sama ada dibagi sahaja kepada mereka atau pihak GG amek balik. Sebab lepas bersoping, bergambar dan bersalam, ako terus pulang ke umah.

Patut nya ada sesi gradusi dan penyampaian sijil tapi ako takde la tunggu sampai abesh.
Malas.... (erkkk bole gitu??? haha)

Sebahagian hasil soping mereka.

Pengalaman bersama mereka.
Maybe next trip akan join lagi.

Nota Jemari: Ako ni pun x pandai bab2 menguruskan kewangan.... camno tu?? gurlpp

Published with Blogger-droid v2.0.4
Share:

4 comments:

  1. nanti tolong belikan barang2 dapur aku sekali buleh :)

    ReplyDelete
  2. boleeee...
    bak sini duittt!!!

    alang2 ko tambah sket, bole gak ako bayar tuk barang dapur ako :-D

    ReplyDelete
  3. kalau nak merasa peluang bersukarelawan lagi, meh jemput sertai apa2 program anjuran Yayasan SALAM Malaysia. Ada aktiviti kemasyarakatan, alam sekitar pun ada ...

    ReplyDelete

Penafian @ Pemberitahuan

Blog ini hanya blog personal, hanya cerita tentang diri, family & kengkawan AKO. Tiada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang telah tiada.

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di Ako Tetap Ako's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada Ako Tetap Ako's blog.

Sebarang komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Sekian terima kasih.