,

Hukum Membawa Rakan Menghadiri Kenduri Tanpa Dijemput

Tak lama lagi kan nak masuk musim cuti sekolah.
Tambah plak konpom ramai yang membuat kenduri kawen.
Dan pasti lah berderet jemputan yang diterima.

Lately ni, ada satu kemoskelan melanda kengkawan ako termsuk ako sendiri.
Ekceli, sebelum ni memang dah tahu cuma kita nak pastikan lagi kemoskelan yang satu itu.
Maka, kawan sebelah ni pun gigih la meng google persoalan yang bermain-main di minda.

Dan terjawab sudah segalanya. Jom kita baca beberapa jawapan yang kawan saya perolehi hasil dari carian di google.


ini adalah jawapan dari Ustaz Azhar Idrus...
1) kalau kita dijemput kenduri, kita pergi dengan kawan, kawan kita tu TIDAK BOLEH makan sama atas alasan datang dengan kita sebab dia tidak dijemput... jika telah makan bersama padahal kita tidak minta izin dari tuan rumah, WAJIB BERTAUBAT dan menggantikan balik harga makanan yang telah kawan kita tu makan...
 2) WAJIB ganti balik walaupun setelah beberapa lama.. sepatutnya kita beritahu tuan rumah kita ada bawa kawan... bila tuan rumah beri izin baru boleh makan bersama... SUNAT tuan rumah beri izin kepada tetamu yang tidak diundang itu..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Soalan yang ditanya oleh hadirin :Apakah hukum makan kenduri di rumah orang kahwin walhal kita tidak dijemput? Tetapi kita makan sehingga kenyang pula. Adakah makanan yang kita makan itu halal atau haram?
Jawapan oleh Ustaz Azhar IdrusHukum memakan makanan di majlis kenduri kahwin tanpa diundang diibaratkan seperti pencuri. Di dalam kitab Feqah, dalam bab walimah ada menyebut mengenai perkara ini iaitu siapa yang tidak dijemput, haram dia makan makanan di majlis tersebut. Tetapi hukum tidak haram pula adalah jika kita sekadar datang di majlis tersebut.
Jika kita makan tanpa diundang maka kita wajib bertaubat dan membayar semula kepada tuannya. Hal ini kerana golongan ini dipanggil pencuri. Untuk memudahkan lagi, teruslah berjumpa dengan tuan majlis tersebut untuk meminta maaf dan menyatakan kesalahan yang telah kita lakukan. 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Nota Jemari: Marilah kita sebarkan dan kongsi maklumat ini bersama-sama. Wallahualam.
Share:

7 comments:

  1. Lepas tau pasal ni, terus tanya tuan rumah kalau nak bawak kawan2, kecuali dia memg tulis jemputan yang ada nama saya & rakan2..hehe

    ReplyDelete
  2. Ina,
    Kan.... better tahu skrg drp terlambat kan..

    Cik Viva,
    TU laa.. selamat makan lauk pengantin :p

    ReplyDelete
  3. omakkau... baru tau ni ako. terima kasihhh!

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas ingatan ni kakRet. Bgs.

    ReplyDelete
  5. So tuan umh yg nk wat knduri tu klo da mmg beduit..niatkn la untuk halalkan bg sesapa yg dtg...

    ReplyDelete

Penafian @ Pemberitahuan

Blog ini hanya blog personal, hanya cerita tentang diri, family & kengkawan AKO. Tiada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang telah tiada.

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di Ako Tetap Ako's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada Ako Tetap Ako's blog.

Sebarang komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Sekian terima kasih.