Followers

Wednesday, December 22, 2010

Gout, ad0iiiiiiyaiiiii!!

Kowang tahu apa itu penyakit Gout???
Arwah abah ako memang ada hidap penyakit ni.
Dan adik lelaki ako pun ada juga dapat penyakit ni.
Alih-alih dalam peratusan sedikit kaum pompuan dapan penyakit ni, ako disahkan ada tanda-tanda penyakit ni. Gurlpppp................... Saket? Konpom saket weiii!! Walau gout ako hanya la minor sahaja tapi bila ianya datang menyerang, emm silap haribulan nak berjalan pun saket.

Slalunya ako akan kena pada bahagian atas kaki.
Dan lebih menderita klu time2 ko nak duduk antara dua sujud, perghhh memang hilang nikmat ko nak khusyuk Ok!!!!

Nampak tak? Nampak tak??? Nampak macam sket je kan benjolan nya tu tapi saket ya ampun DIA dan AKO je tahu...

Sebab tu owang tua-tua cakap, klu dapat gout, kita dilarang makan makanan berasid terutama sekali SEAFOOD!!! Ye ye ako ngaku 2, 3 malam ni memang ako bantai makanan yang penuh dengan asid! Padan la ngan muka sendiri kan.

Ha ni ako kasi close up sket.

"Penyakit gout merupakan penyakit yang selalunya dihidapi oleh kebanyakan oleh lelaki. Macamanapun, perempuan yang sudah melalui putus haid ataupun menopause juga mempunyai risiko untuk mendapat penyakit gout ini walaupun risiko tersebut tidaklah sebesar kaum lelaki."
Pompuan putus haid atau monopos je yg slalu kena penyakit nih?? WHAT????? Adakah? Apakah? Tidakkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!

Pape pun kowang leh baca lebih lanjut pasal penyakit ni kat sini k.

Nota Jemari: ..tetiba ghase nak demam..huhu

12 comments:

Adieyzan said...

haaa....berjaga-jagalah bab makan.....

AKO @ retna said...

izan,
tu la slalunya bende yg kita x leh makan tu la yg buat kita gedik2 nak makan...

Mat Gebu said...

Retna, abah aku kan dia makan pil buang asid tu...ok pulak..tapi kena juga pantang..

AKO @ retna said...

mat,
pil tu kecik kaler oren kan? Ako pernah makan dulu.. ubat tu tambahkan berat badan.. ee x sanggup weii nak makn hahah

Mat Gebu said...

Betul2..kecik2 kaler oren...weyy pil perancang pun kecik2 kaler oren gak kan..tah2 ko silap makan pil..hahah (aku tau laa, belakang rumah aku kan klinik desa!)... :-)

AKO @ retna said...

maattt,

choyyyyy!!!!! cisssss mana de weiii.!!!! *dush dush*

shay said...

akak tak makan ubat ke?

Lily Riani said...

its keturunan yek?

Erin-mummy Marsya Qistina + Marissa Qaisara said...

setahu erin la kan... gout ni kita senang dpt kalau kita selalu sangat makan seafood.

So, kena balance kanlah bab makan seafood tu dgn makanan2 yg berasaskan daging / ikan...

Cewah...aku ckp mcm aku ni pakar pemakanan je.. (tp mmg betul..sbb bapak erin pun ada kena gout, gara2 dia suka masak letak seafood ni) then bila pi klinik, doc suruh kurangkan makan seafood.

AKO @ retna said...

shay,
tobat nak makan ubat tu.. hehhee ubat tu buatkan tumbesaran badan makin besar dan beasr hehehe

Lily,
yup, one of the reason gak la..

erin,
aha gout ni sbb terlebih mkanan berasid... seafood mmg slah satu makanan berasid laa.. :-)

Biqque said...

huyuh!

AKO @ retna said...

biqque,
ouchh!