Followers

Thursday, April 28, 2011

Filem: Penunggu Istana, best tak?!

Kowang ingat tak lagi ako dulu pernah tengok filem 'haunted changi?'
Kan citer tu citer antu betul.
So bila tau orang msia pun ada buat filem macam tu, teringin juga la nak tengok kan.

Agak-agak filem ni sama x macam citer antu yang ako tengok dulu tu ek??
Bila tengok citer antu yang betul ni, feel dia lain sket.
Rasa macam seram lagi kot.
Ye la kan, macam kita yang ada kat tempat kejadian dan alami situasi tu sendiri.

Teringin sungguh nak tengok filem melayu 'penunggu istana' ni.
Best ke ek?
SO klu nak tahu best ke tak, harus la tengok kan...

Filem Penunggu Istana adalah sebuah dokumentari yang mengikuti sebuah kumpulan paranormal iaitu “The Seekers Team” yang cuba menjejaki misteri yang terdapat di dalam Istana Billah, istana tua yang terbiar di Perak.
Pada Februari 2009, krew sebuah TV produksi yang menjalani penggambaran untuk siri drama ‘Warkah Terakhir’ telah mengalami satu pengalaman yang ngeri dan dasyat. Mendengar cerita ini, kumpulan Seekers membuat keputusan untuk kembali ke tempat misteri tersebut bagi menyiasat perkara sebenarnya yang telah berlaku dan bekerjasama dengan Wan Hasliza (pengarah ‘Warkah Terakhir’).
Mereka bermalam di istana yang sunyi dan menyeramkan itu selama 7 hari berturut-turut dengan harapan dapat menemui bukti-bukti kewujudan kuasa misteri. Segala tindakbalas atau perkara yang berlaku semasa penyiasatan ini dirakamkan sendiri oleh Wan Hasliza.
Sesetengah kejadian yang berlaku boleh diklasifikasikan sebagai gangguan biasa seperti keadaan istana yang sudah begitu usang menghasilkan gema yang menyeramkan atau bunyi angin melalui atap bumbung yang sudah rosak. Tetapi mereka akhirnya menyedari bahawa mereka tidak berseorangan malah ditemani oleh ‘penghuni-penghuni’ yang telah menetap di istana itu – sejak hari pertama lagi mereka di situ.
Melalui temubual, kamera-kamera yang digunakan dalam penyiasatan dan alat-alat khas yang lain, terdapat imej-imej yang ganjil dan menyeramkan telah ditemui disebalik misteri tinggalan istana lama ini.
Credit to : Uncle Seekers

Nota Jemari: Banyak filem nak tengok ni... "The Roomates" pun macam menarik juga kan...Psikologi filem, musti menarik gak ni.

2 comments:

Azira...Nozie...Kechik said...

kawan saya cakap "tak sia-sia tengok"...sebab dia cerita seram lain dari yang lain...siapa tengok...faham la kot apa yang "lain" tuh...nk kate seram bebanu..idak le katenyer

AKO @ retna said...

ook ok ni yg x sabar nak g tengok nih... thanks zira ;-)