Minggu lepas dia datang opis kita.
Talk tentang MENTAL HEALTH...
Walaupun sejam je tapi banyak info yang dia share.

MENTAL HEALTH atau KESIHATAN MENTAL banyak berlaku kat Malaysia sejak akhir-akhir ni, malah menjadi semakin bertambah dan terdapat peningkatan dari tahun ke tahun. Ramai kes kes bunuh diri disebabkan tiada pendedahan atau pengetahuan tentang pentingnya penyakit mental ni.

Gejala dan tanda-tanda kesihatan mental yang terjejas boleh timbul akibat dari tekanan secara fizikal, sosial dan persekitaran. Ia terjadi apabila seseorang itu mengalami kesukaran untuk menyesuaikan diri atau menangani tekanan. Ia boleh mempengaruhi kesihatan fizikal dan boleh menjadi di luar kawalan. Ini akan menyebabkan keadaan fizikal dan emosi seseorang itu terjejas.

Tiga bahagian utama yang mungkin terjejas adalah:
  1. Fisiologikal : Ia menyebabkan seseorang itu cenderung untuk mendapat atau memburukkan lagi penyakit fizikal seperti penyakit jantung dan darah tinggi, menyebabkan sakit kepala dan kesakitan otot.
  2. Tingkah laku : Prestasi kerja mungkin menurun, cenderung untuk mengalami kemalangan, tidak hadir bertugas, bertindak agresif dan mudah marah, sukar membuat keputusan dan menyelesaikan masalah.
  3. Psikologi : Timbul rasa tidak puas hati, mudah terasa, ,murung dan berasa penat secara emosi. Antara gejala biasa yang menunjukkan kesihatan mental terjejas adalah panas baran, sukar tidur, hilang selera makan, turun berat badan, gemuruh, berdebar-debar dan tidak bersemangat.



Jadi untuk elakkan kita ada mental health ni, jom la reramai gi bercuti! hahaha... cari tempat yang boleh korang healing walau sekejap! Jangan terlalu kerja kuat sampai stress jadi nya!

Nota Jemari: bila nak cuti je , dan dan tu la keje berlambak... acaner tak stress 😏