First Day Puasa - 1 Ramadhan - Ako Tetap Ako

First Day Puasa - 1 Ramadhan


Sipi-sipi view KLCC... Jadi la...
Senja di bulan ramadhan hari pertama kita berpuasa.

Hari ni MAMA uyum cuti.
So dah target klu MAMA cuti mesti bole makan sedap.
Sebab MAMA rajin masak tapi hari ni MAMA malas plak hahaha...

Ekceli sejak ahad aritu Uyum tak sihat.
Dia kena sembelit. Dah 2 hari tak membuang.
Menangis-nangis tengah  malam sebab tak boleh tahan sakit perut.
Mula ingatkan dia kena gastrik ke.
Jumpa doktor konpom perut masuk angin dah sebab sembelit.

Dua hari ni Uyum tak gi sekolah.
Tapi alhamdulilah, perut uyum dah semakin sihat.


Kebetulan MAMA panggil orang datang urut badan.
So minta la dia tengok kan sekali perut uyum.
Dia urut-urut la sikit.... kaki n perut kasi keluarkan angin.
Hahaha tak sangka, banyak sungguh angin dalam badan uyum.
Tak kentut pun iya gak tu hahaha...


Hujan lebat oiii!!!!! 
Banyak plak pokok tumbang.
Petang tadi sempat gi pos barang untuk abang ABIN..
Tapi dah terlepas plak sesi pengutipan barang.
Takpe la, kita pos juga la, dah alang-alang sampaikan.
Esok kena pegi lagi... Ada je barang yang tertinggal lagi ni ..


Dah kata MAMA malas masak kan.
Jom la kita berbuka kat luar je.
Niat memula nak gi bazaar tapi laluan ke Gombak bapak jem teruk.
Last-last makan kat area umah je.😂


OK alhamdulilah selesai ramadhan pertama kita.
Korang berbuka apa tadi?

Nota Jemari: Sahur kami nasi ngan tolo dadar je...🙊 sahur korang?

25 comments:

  1. Sahur makan kurma dan air. Hehe Uyum itu puasa ke? Sama tengah angin dalam badan. Sakit kepala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uyum arini x pose... insyallah esok dia cuba :p

      Delete
  2. Sian uyum sakit sebab sembelit, kita yang dewasa pun sakit kalau sembelit, apatah lagi budak budak.
    Sahur kita harini roti sapu kaya dengan air kosong je :P
    Mata layu nak bangun sahur tapi gigihkan diri bangun jugak hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. roti kaya ni bkfs uyum pagi tadi hehehe...
      Kan, ikutkan kak ret mmg jarang bangun sahur hehehe... malas punya pasal!!
      Tapi thn ni mcm kena rajin kan jgk la diri bangun...

      Delete
  3. alahai kesiannya Uyum..aunty SA pernah rasa tu sakitnya 2 hari x leh membuang..Uyum kena makan sayur ngan buah banyak lepas ni...SA nyer menu sahur, tomyam campur, telur dadar dan ayam goreng je...cukup la utk kami berempat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la semlm makan timun pun berair2 mata dia nak telan...
      mmg ssh tul nak soh makan sayur...

      Delete
  4. Wah, rajin amat la ni mama uyum tak masak, hihi. Area gombak tu byk port makan tomyam best kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. aha kak byk sgt smp x tau nak makan mana hahaha...
      byk sgt pilihan :D

      Delete
  5. Selamat berbuka puasa
    Mudah2an uyum dah sihat.
    kena makan buah banyak2lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye wak...
      insyallah mmg lps ni kena paksa makan sayur jgk.. buah2 an dia ok mmg pebret tu..

      Delete
  6. Alolooo kesiannya Uyum kena sembelit. Syukurlah sudah ok.
    Banyakkan makan sayur dengan buah ye Uyum sayang!
    Amboi sedap-sedapnya hidangan berbuka puasanya tu. Alhamdulillah, sedap-sedap 'air tangan' mama uyum ye heheheee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhahaa air tangan x asli kan..
      nak kena tunggu air tangan betul kena hujung minggu je la :D

      Delete
  7. sedapnya mknn kak ret berbuka tu. mskn ala thai. hrp2 uyum cpt smbuh ya.
    pg esok sahur shake je. tgh diet la katakan hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. warghhhh... best nya shake.. lama plak x buat..
      kena cari mood nak blender2 ni hahaha (padahal senang je kan :D)

      Delete
  8. Selamat berpuasa. Uyum kita geng lah..geng banyak angin. hihi

    ReplyDelete
  9. Tak menahan uyum siap kena urut lagi tu. kena bagi uyum makan buah pisang bagi lawas. Angin kuat gila kan. Kat wangsa maju, maluri tengok kat medsos banyak pokok tumbang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye kat area umah k ret pun nasib ranting je patah2..seriau gak...
      pisang insyallah bagi tp x leh banyak, nnt jd lain plak

      Delete
  10. sedapnya tomyam tu. nyum nyumm.. nak kena cari bahan juga ni masak tomyam nanti..
    Semalam hujan lebat takut sangat. angin kuat. Hati2 kalau keluar time hujan Kak Ret..

    Sebut pasal sembelit ni biasa orang suggest makan pisang. Naura memang x jalan kalau pisang. makin bertambah sembelit ada la. Kalau buah naga cepat je.

    Selamat berpuas buat Kak Ret sekeluarga

    ReplyDelete
    Replies
    1. budak-budak ni makan pisang x bole lebih dari sebiji tu... nnt takut jadi lain plak..
      ni alhamdulilah dah lawas sket buangan nya... dah bole membuang..risau gak klu masih sebu perut nya

      Delete
  11. Amboi Uyum, kecik-kecik dah banyak angin ye

    ReplyDelete
  12. hahahaha nadyaa setiap hari sahur telor ngan kicapp

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah sedap menu puasa pertama kak ret dan uyum :)
    Uyum byk angin yer..sian uyum comey nih :)

    ReplyDelete
  14. dahsyat ek lama benor saya tak blogwalking sini sampai da 1 ramadhan dah hahahahah

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: anakomak6@gmail.com

Powered by Blogger.